zaterdag 2 juli 2011

Botter Race en zomerreünie te Den Helder.

LOGBOEK van Geart zeilen met de Blazer TX33.

Het heeft heel wat mailtjes en telefoontjes gekost om minimaal met drie man de Blazer te bemannen. Dankzij connecties van Harrie de Leeuw kon het hele programma wat de Blazer betreft door gaan. We moeten concluderen dat er voor meerdere dagen met de Blazer weinig animo voor is en dat is toch wel jammer.

De heen reis ging gepaard met regen en matige wind. In de middag werd het droog ruimde de wind van ZZW naar ZWW en nam de wind toe tot 5 Bfr HW 10.30. Geschut te Kornwerderzand rond 09.45 de route was niet te bezeilen, en moest er gekruist worden. Gerard, Hille en mijn persoon waren de bemanning, een enkele keer kwam er een zeehond een kijkje nemen uit nieuwsgierigheid denk ik.
Verder geen schokkende noemenswaardige gebeurtenissen aankomst in Den Helder 17.00 vanaf Oudeschild stroom tegen. Hille ging na aankomst met de bus naar Friesland.

Botterrace vrijdag 17 juni

De weer berichten waren gunstig geen regen en wind verwachting 4 á 5 Bfr. Na ontbijt en palaver rond half 11 in schepen van de gasten, werknemers van twee bedrijven. Rond 11.45 voeren we het Marsdiep op een gebroken wolkendek met redelijk wat zon waar er een stevige 4 Bfr stond. Het was springtij met gevolg een sterke ebstroom tijdens de wedstrijd. De start vond plaats om 13.00 uur al snel hadden we door dat we enkele gasten aan boord hadden welke ervaring hadden op stromend water te zeilen. Als eerste zijn we start lijn gepasseerd maar bij de bovenste boei lagen we als tweede en dat bleef ook zo. Men wou de kluiver er bij zetten, maar dat vond ik niet zo goed daar er toch behoorlijk wat wind stond. Er moesten twee ronden gezeild worden, in het voor de windserak van de 1e ronde hebben we toch de kluiver er bij gezet daar de wind toch wat afnam. Maar de voorligger was niet meer te achterhalen, maar de rest op twee na waren op grote achterstand gezet. Er ware nogal wat deelnemers die moeite hadden de boeien te ronden op het stromend water. De finish vond plaats rond 15.30 waar we werden afgeschoten als tweede, waarna we de museumhaven weer opzochten. Om 18.00 uur vond het captainsdinner plaats en rond 20.00 uur prijs uitreiking en het aansluitend de feestavond waar het bier rijkelijk aanwezig was.

Zomerreünie zaterdag 18 juni

Veel wind kracht 6 á 7 Bfr weinig regen er kon niet gezeild worden op het wad en Marsdiep. Dan maar uit geweken naar het NoordHollandskanaal dus op de motor (Arabische wind). Toch nog 4 uurtjes gevaren in de zon, en ook nog in de buitenhaven een rondje gevaren konden we zien dat er geen zeil op het marsdiep was. En daarna via de zeedoksluis naar de museumhaven, en daarna komen we bij elkaar voor een borrel.
En om 17.00 uur is de schippersmaaltijd in de Duldaf op het terrein van Willemsoord (oud marinewerf).

De andere dag zondag 19 juni was het niet verantwoord om de terug reis naar Makkum te ondernemen.
Verwachting wind Kracht 6 á 7 met uitschieters naar 8 Bfr en fikse buien, na overleg met Rolf is de Blazer verwaaid blijven liggen in Den Helder. En ook de bus maar genomen naar Friesland.